Saturday 11 January 2025
22 registered
ASKA inviterer til Gædingalist D-stævne d. 11. januar 2025 på Vilhelmsborg.
Gædingalist er en konkurrenceform, hvor det handler om at forbedre gangarterne gennem dressurøvelser. Det er “gangartsdressur” på en ridebane, hvor rytteren viser hesten i et program igennem en række selvvalgte øvelser til musik, og som indeholder bestemte gangarter og dressurøvelser. Der gives særskilte karakterer for øvelserne, rytterens opstilling og indvirkning samt flow og harmoni.
Info om stævnet
Tilmeldingen åbner d. 6. november kl. 10.00 for ASKA-medlemmer og d. 13. november kl. 10.00 for ikke-medlemmer.
Tilmeldingsfristen er d. 18. december 2024 kl. 22.00.
Følgende klasser udbydes:
Generelt om klasserne:
Rytteren sammensætter selv øvelser og rækkefølgen af disse til sit program til musik. Dog skal programmet indeholde nogle obligatoriske øvelser og et antal sideversøvelser, retningsøvelser og gangarter. Stævnet og klassens sværhedsgrad afgør, hvilke obligatoriske øvelser der skal vises og antallet af sideversøvelser, retningsøvelser og gangarter. En klasses obligatoriske øvelser skal indgå i programmet.
Øvelsesark til afkrydsning fremsendes løbende til de der tilmelder.
Sammensæt programmet, så det passer til dig og din hest - hellere lykkes med et lavere niveau end at sætte barren for højt.
For alle klasser gælder, at programmet starter og slutter med tydelig hilsen til dommerne stående eller i bevægelse. Programmet kan starte hvor som helst på banen.
Der må gerne vises flere øvelser ud over det obligatoriske antal for en klasse. De øvelser, man ønsker at vise, krydses af i et øvelsesark, som returneres til ASKA senest d. 9. januar. Viser man færre øvelser end det obligatoriske antal, gives der 0 for hver af de manglende øvelser. Viser man flere, gives der point for de bedste øvelser svarende til det antal øvelser, man som minimum skal vise for en klasse. De obligatoriske øvelser skal selvfølgelig vises. Fremviste øvelser, der ikke er krydset af, tæller ikke med i bedømmelsen.
Sidebevægelser og øvelser på buet spor skal vises på begge volter.
Sidebevægelser skal være vist tilstrækkeligt længe til, at dommerne kan bedømme deres kvalitet – minimum 10 meter.
Skridt vises min. 30 meter.
Gangarter vises ½ runde på sporet, 1/1 midterlinje eller 1/1 diagonal.
Desuden bedømmes rytterens opstilling og indvirkning, samt flow og harmoni.
Rytteren har 4 min og 30 sek. til at udføre sit program. Tid og musik starter når rytteren hilser eller senest 30 sek efter, at rytteren er kommet ind på banen. Øvelser der ligger ud over de 5 min., som programmet må vare, vil ikke tælle med i bedømmelsen. Udridning foregår i roligt tempo af hurtigste rute efter endt program.
Tilmeldte ryttere vil få tilsendt en øvelsesliste, hvor de øvelser man ønsker at vise skal krydses af. Alle ryttere skal senest d. 9. januar 2025 kl. 21.00 returnere øvelseslisten med de valgte øvelser og musikønske (skal kunne findes på spotify).
Der er roset til de fem bedst placerede i hver klasse.
Obligatoriske øvelser:
Dommer:
Pernille Harslund
Pernille Lyager
Dommer sidder på langsiden (ved B) udenfor ride-området.
Check-in:
Der vil være online check-in med undtagelse af en gruppe tilfældigt udvalgte ryttere, der skal tjekke ind ved fysisk fremmøde i sekretariatet for at forevise stævnepas eller hestepas samt gyldigt vaccinationskort. Alle med eftertilmelding skal medbringe Tro- og loveerklæring ved check-in. Alle andre har udfyldt den i forbindelse med tilmelding. Husk du skal være tjekket ind, senest 1 time før din klasse starter, ellers bliver du automatisk diskvalificeret. Åbning af check-in vil fremgå af program.
Bane:
Banen markeres i opvisningshallen, Blå hal med bomme og måler 20*40 eller 20*60. Der rides ind ved A. Det er muligt at prøve banen om morgenen. Tidspunkt fremgår af rytterbrevet, der sendes ud ugen op til stævnet.
Opvarmning foregår i Gul hal.
Indgangen til opvarmningsbanen foregår i modsatte ende af gul hal og ikke i mellemgangen mellem de to haller. Mellemgangen vil sammen med det øverste stykke af gul hal, fungere som collecting ring.
Startlister og program: lægges online på ASKA FB siden, i dagene op til stævnestart. Der afvikles ikke finaler.
Musik: Rytterne må selv vælge musik til deres program. Musikken skal kunne findes på spotify og musikønsker fremsendes på mail aska.bestyrelse@gmail.com senest d. 9. januar 2025 kl. 21.00. Rytteren skal selv markere når musikken skal starte og det må godt være før man hilser og starter selve programmet.
Pris for deltagelse pr. klasse:
Ændringer/eftertilmelding/videresalg af start efter tilmeldingen er lukket d. 18. december kl. 22.00: 100 kr. pr. ændring.
Fold: Fold er inkluderet i startgebyret. Medbring selv hegnsmateriale. Strøm er påkrævet af sikkerhedsmæssige årsager, da foldområdet ligger tæt på letbanen, og der er ikke hegnet af. Alle heste på fold står på ejer/rytters eget ansvar. Medbring selv hø/wrap og spand til vand. Foldområde beskrives nærmere i rytterbrevet, der sendes ud ugen op til stævnet. Det er kun dem, der har købt boks, der kan sadle op indenfor. Obs at jorden kan være frossen.
Boks: 750 kr. for boks inkl. 2 pakker Easy-strø og udmugning. Hingste skal altid stå på boks. Medbring selv wrap og spand til vand. Det er permanente bokse, men der er ikke vandkopper i boksene. Bokse kan anvendes fra fredag aften kl. 20.00.
Parkering:
Parkering foregår på den store parkeringsplads ved stævnestaldene på modsatte side af vejen. Det er IKKE tilladt at holde på parkeringspladsen med trailer ved Blå hal, denne er forbeholdt publikum.
Hjælpertjans:
Man rydder selvfølgelig op efter sig selv, og vi har et fælles ansvar for, at vores områder er pæne og indbydende.
Hvis nogen har lyst til at hjælpe, både som rytter og selvom man ikke rider, så hører vi gerne fra jer. Vi tager imod al hjælp med kyshånd. Vi har bl.a. behov for hjælp til opsætning fredag eftermiddag/aften og nedtagning søndag, når stævnet slutter. Hvis vi er flere, er der tale om max 30 minutters arbejde. Vi giver lidt at drikke.
Café:
Det er muligt at købe mad og drikke. Der er ikke varme i hallen.
Tilmelding:
ASKA medlemmer får en uges forspring i fht. tilmelding, herefter åbnes for ikke-medlemmer.
Der er et maksimalt deltagerantal på 30 ekvipager. Ved færre end 20 tilmeldte, aflyses arrangementet. Der oprettes ikke venteliste.
Startgebyr mm. refunderes ikke ved framelding, uanset årsag.
Vi opretter ikke venteliste. Det er tilladt selv at sælge sin plads. Alle ændringer og rettelser sendes til aska.bestyrelse@gmail.com. Der kan foretages ændringer frem til og med d. 9. januar kl 22.00.
Vaccinationer:
Det er en selvfølge, at der ikke må komme heste, der har været i forbindelse med sygdom de sidste 3 uger inden stævnet. Hesten skal være vaccineret efter gældende regler, som i dette tilfælde er efter D-stævne regler. Vaccinationer der ikke opfylder reglerne for D-stævne afvises ved Tjek-in. Læs vaccine regler her.
Vi forbeholder os ret til at annullere stævnet ved for få deltagere. Vi afholder stævnet efter gældende retningslinjer ift. myndighedernes anbefalinger og forbeholder os retten til at aflyse eller ændre formen, hvis det ikke er muligt at overholde gældende retningslinjer.
Løbende info omkring stævnet vil komme på Facebooksiden ASKA samt på mail.
Vi glæder os til en helt fantastisk dag sammen med jer.
Mvh. ASKA
ASKA
Blå hal, Vilhelmsborg
Beder Landevej 101
8320 Mårslet
Danmark
Show on map
Navigate here