DI: 1. Hingste- & hoppekåring, Herning

15 - 17 May 2020

DI: 1. Hingste- & hoppekåring, Herning

Vigtig information vedrørende Kåring 1 2020
Avlskomiteen har valgt at fastholde Kåring 1, men der bliver en række restriktioner pga. COVID-19 situationen, som vi er nødt til at underordne os. De nærmere regler for adfærd aftales med rette myndighed, som DI er i løbende dialog med; det vil her sige Herning Politi. Reglerne bliver tilgængelige umiddelbart efter 10. maj.

”Better safe than sorry”
Ingen ved dog for alvor, hvordan COVID-19 situationen ser ud efter 10. maj, men vi kan allerede nu sige, at Avlskomiteen har valgt at fortolke regler og retningslinjer restriktivt. Kåring 1 bliver uden tilskuere. Du kan nederst på siden læse om de praktiske forholdsregler vi allerede nu har besluttet. Der kan komme ydeligere ændringer pga. COVID-19 situationen.

Hvor:
Kåringen finder sted på de gode, kendte faciliteter på Landsskuepladsen ved Messecenteret i Herning, Kaj Zartows Vej 19, 7400 Herning

Hvornår
Fredag til søndag den 15. - 17. maj 2020

Tilmeldingsfrist
Den 3. maj kl. 23:45. Dog anbefales hurtig tilmelding da antal pladser er begrænset. Tilmeldinger accepteres efter ”først til mølle” princippet. Samme tilmeldingsfrist for wildcards.

Antal heste
Der er plads til 35 heste. Der oprettes venteliste, hvis tilmeldingerne overstiger 35.

Tilmelding
Du skal som hesteejer udfylde en tilmelding for hver hest, men kan også sende en samlet tilmelding med flere heste og ydelser.

Wildcard
Fremvisere med en eller flere heste tilmeldt til fuldbedømmelse, kan tilkøbe op til to pladser til unavngivne heste. Reservationsgebyr pr. hest er 1.000,- kr. Separat tilmelding via SPORTI. Det giver fremviseren og hesteejeren mulighed for at beslutte sig ved indsyning på kåringsdagen. Kravet er dog, at hesten kan godkendes til kåring, og at den resterende del af kåringsgebyret betales kontant ved registreringen på pladsen. Reservationsgebyret refunderes ikke, hvis pladsen ikke benyttes.

Eftertilmeldinger
Eftertilmeldinger accepteres så længe der er plads og det er praktisk muligt i forhold til kåringsafviklingen. Eftertilmeldingsgebyret er 750,- kr. Kontakt sekretariatet sekretariat@islandshest.dk, 87475075 eller Kåringsleder Bjarne Poulsen 22165190 mht. tilmelding og betaling.

Husk de ting vedrørende din hest, som skal være på plads inden kåringen

For alle heste gælder

  • DNA-profil skal være bestemt og registreret i WorldFengur. 

Specielt for hingste
Det er vigtigt at forhold omkring DNA og spat er på plads inden hingsten møder på kåringspladsen.

  • Afstamningskontrol ved DNA skal være bekræftet og registreret i World Fengur.
  • Spatrøntgen skal være udført og registreret i WorldFengur. Gælder for hingste 5 år og ældre.
  • Testikelkontrol foretages ved dyrlægeundersøgelse på pladsen.

Du kan tilmelde i følgende kategorier:

  • Hingst, bygnings- og ridebedømmelse, 4 år og ældre. Pris: 3.000 ,- kr.
  • Unghingst, bygningsbedømmelse, 3 og 4 år. Pris: 2.000,- kr.
  • Hoppe, bygnings- og ridebedømmelse, 4 år og ældre. Pris: 2.300- kr.
  • Unghoppe, bygningsbedømmelse, 3 og 4 år. Pris:1.500,- kr.
  • Vallak, bygnings- og ridebedømmelse, 4 år og ældre. Pris: 2.300,- kr.
  • Wildcard/unavngiven heste. Pris: 1.000,- kr.
  • Hingst til dyrlægekontrol (nyimporterede, kårede hingste) Pris 1.400,- kr. (hingste kåret senest det 7. år med minimum 7,75 og ikke allerede har en bedækningstilladelse i et andet EU land)

For 4-års hingste er det vigtigt at skelne mellem en bygningsbedømmelse og en fuldkåring. Har man valgt en fuldkåring, så skal hingsten opnå 7,75 i gennemsnit for at blive godkendt som avlshingst.

En unghingst eller unghoppe (3 og 4 år) bedømmes færdig på én dag.

Husk at du ved tilmelding af hesten skal påfører navnet på den, der træner hesten, hvis det ikke er samme person, som viser hesten ved kåringen.

Der kan tilkøbes følgende:

  • Bokse (Helt nye (3 x 3 m.) med særlig høje sider) i  stald 45-47, inklusiv 1 pakke spåner 925,- kr.
  • Bestilling af gamle bokse (under halvtag, begrænset antal, ikke hingste) inklusiv 1 pakke spåner 625,- kr.
  • Bestilling af plads til separatfold (medbring hegnsmateriale) 175,- kr.
  • Kåringscertifikat tilsendt med posten (såfremt det ikke afhentes på kåringspladsen inden afslutningen) 150,- kr.

Overnatning
Hotel Herning er åben www.hotelherning.dk, info@hotelherning.dk, 9722 2400. Det bliver desværre ikke muligt at benytte campingpladsen under kåringen.

 Særlige forholdsregler på grund af COVID-19
I praksis betyder det en række praktiske begrænsninger for Kåring 1.

Hestene vil ud fra en konkret beslutning blive fordelt på flere stalde for at sikre, at færrest mulige personer kommer tættere på hinanden end højst nødvendigt.

Avlskomiteen opstiller regler for hvem, der må færdes på kåringspladsen.

På kåringspladsen er der kun adgang for officials, fremvisere og hjælpere, og som fremviser kan du have følgende hjælp med:

  • 1-2 heste – én hjælper.
  • 3-4 heste – to hjælpere.
  • 5 eller flere heste – tre hjælpere.

Navne på fremvisere og hjælpere skal registreres, senest ved indsyning.

Som hesteejer har du ikke adgang kåringspladsen (herunder stald- og baneområdet) medmindre du selv er fremviser eller er registreret som hjælper.

Yderligere information om COVID-19,  se www.coronasmitte.dk

Spørgsmål vedrørende kåringen
Hvis du er tvivl om noget, så kontakt endelig DI’s sekrateriat: sekretariat@islandshest.dk, 87475075 eller kåringsleder Bjarne Poulsen 22165190, som kan være behjælpelig ved spørgsmål. For yderligere informationer henvises til DI’s Stambogsreglement 2012, www.islandshest.dk og www.feif.org

Venlig hilsen
DI–Avlskomitéen 2020 og kåringsleder Bjarne Poulsen

Organizer contact info

Dansk Islandshesteforening



Se arrangørklubben på SPORTI

Dansk Islandshesteforening

Meeting / starting place

Landsskuepladsen Herning
Kaj Zartows Vej 19
7400 Herning
Danmark Show on map Navigate here